Tuesday, October 9, 2007

Chocolate Chunk Banana Bread - Cake à la Banane et aux Pépites de Chocolat

I didn't start to cook a lot until we moved to the U.S. when I was ten, and one of the first things I learned to bake after clafoutis and crepes was banana bread, as it is a staple of most American kitchens and so easy to make. I've tried out many different banana bread recipes, but this one turned out to be my favorite after all these years, not too bready and delightfully moist. I've changed it a little bit, cutting the amount of sugar as usual, switching brown sugar for white where possible, increasing the quantity of banana, and adding some cinnamon, which to me brings out the flavor of the bananas even more.
This bread is a total comfort food for me, and gets made quite a bit when the weather starts to get chilly as it is now in France (finally). And I don't know about you, but I like chocolate chunks in my banana bread.


The Recipe – Chocolate Chunk Banana Bread
Adapted from this recipe by Diana Rattray

12/3 cup brown sugar
4 ounces butter, softened
1 1/2 cups mashed bananas
2 large eggs
2 teaspoons vanilla extract
2 cups all-purpose flour
1 1/2 teaspoons baking powder
1 teaspoon baking soda
1/2 teaspoon salt
1 cup semisweet chocolate chips

Cream sugar and butter; beat in the mashed bananas, eggs, and vanilla.
Combine dry ingredients and stir into the first mixture just until moistened Fold in chocolate chunks until well incorporated. Pour batter into greased and floured 9x5x3-inch loaf pan.
Cover loosely with a tent of aluminum foil. Bake at 325° for 30 minutes. Remove foil and continue baking for 3o to 40 minutes or until wooden pick inserted tests done. Cool for 10 minutes, remove from pan and cool banana bread completely before slicing.



Speak French!


Je n'ai pas vraiment commencé à faire de la cuisine toute seule avant l'âge de dix ans quand nous avons déménagé aux U.S., et une des premières choses que j'ai appris à faire après le clafoutis et les crêpes était le cake à la banane, qui est chose commune dans la plupart des cuisines américaines et tellement simple à faire. J'ai essayé plein de recettes différentes au fil des années, et celle-ci s'est avérée être ma préférée en fin de compte, pas trop dense et moelleuse à souhait. Je l'ai évidemment changé un petit peu, en diminuant la quantité de sucre, en remplaçant le sucre blanc par du sucre brun, en augmentant la quantité de banane, et en ajoutant de la cannelle, qui pour moi fait ressortir encore plus le goût de la banane.
Ce cake est tout à fait quelque chose que je mange pour me réconforter, et je le fais fréquemment quand il se met à faire froid, ce qui est le cas chez nous (enfin). Je ne sais pas quel est vôtre cas, mais moi j'aime mon cake à la banane avec des pépites de chocolat.


La Recette – Cake à la banane et aux pépites de chocolat
Adapté de cette recette par Diana Rattray

160g sucre brun
120g beurre ramolli
450g bananes écrasées
2 gros oeufs
2 cuillères à café de vanille
250g farine
1 1/2 cuillères à café de levure
1 cuillère à café de bicarbonate de soude
1/2 cuillère à café de sel
125g-250g chocolat haché ou pépites de chocolat (selon vos envies)

Dans un grand bol, fouettez le sucre et le beurre jusqu'à ce qu'ils blanchissent (ou avec du sucre brun, jusqu'à ce qu'ils deviennent plus clair); ajoutez les bananes écrasées, les oeufs, et la vanille.
Dans un bol séparé, mélangez les ingrédients secs (farine, levure, bicarbonate de soude, sel), puis ajoutez ceci au premier mélange. Incorporez juste assez pour que le tout soit humide. Ajoutez le chocolat haché (ou les pépites de chocolat) et mélangez bien. Beurrez et farinez un grand moule à cake et versez la pâte dedans.
Couvrez légèrement d'une tente d'aluminium (ne pas serrer). Faîtes cuire à 160-170° pendant 30mn. Puis retirez l'aluminium et continuez de cuire pendant 30 à 40mn ou jusqu'à ce que la lame d'un couteau insérée sorte propre. Laissez refroidir, puis démoulez.




Bookmark and Share

18 comments:

Anonymous said...

Banane-chocolat, j'adopte !!

Anonymous said...

I've never put chocolate in banana bread before, but I think it's high time I tried it!

Anonymous said...

Your cake is wonderful !!! I love banana

Deborah said...

Ooohhh! I think the chocolate chunks would make a perfect banana bread!

Meeta K. Wolff said...

Banana and chocolate an awesome combination and that in a bread - Hilda this is a winner!

Hilda said...

Thank you all for your wonderfully sweet comments.
Veron: You haven't put chocolae in banana bread yet? you must do so right now right now! It really is really good... =)

Brilynn said...

I just made espresso banana muffins today, I was tempted to put chocolate chips in, but when I got to the cupboard there were only about a dozen left in the bag.

Claire P. said...

Oh là là quelle merveille Hilda!!
Je me réveillerais bien avec ce genre de petite gourmandise!! ;)
Tes photos sont vraiment très jolies en plus!
J'espère que tout va bien! tu es à Londres?!
Quand tu rentres à Paris, j'ai une proposition très malhonnête: un ptit Sadaharu?! ;)
Bises et bon week end!!

html test said...

Claire: oui pourquoi pas pour le Sadaharu, je suis toujours prenante. J'ai juste plein de trucs à faire quand je rentre cette semaine alors peut-être pas cette fois, mais je te préviendrai. bises =)

Miss Diane said...

Bonjour Hilda,

Ton pain aux bananes "débordant" du moule a l'air magnifique. J'en ai aussi fait un cette semaine, j'y ai ajouté des dattes et des noix, pour faire changement. Ici aussi le pain aux bananes est très courant...

Bonne journée!

Anonymous said...

One of my favorite flavor combinations.

Pat said...

My daughter loves chocolate chip banana bread!

Unknown said...

I love banana bread; chocolate mixed in sounds incredible.

Jeanne said...

Chunks. Mmmm, yes, chocolate should always come in chunks rather than chips ;-) I am always on the lookout for the prefect banana bread recipe after my late mom carelessly neglected to write hers down :(

denie heppner said...

mmmm. haiti.

Anonymous said...

comment comment. thanks for the good work.

Anonymous said...

RTMFH

Anonymous said...

super ! and yay to nut-free banana bread. double yay for making it with chocolate. can't wait to try your recipe here. now, if i can just stop myself from eating those ripened bananas... ! so sweet and yummy, i'll never understand how people eat totally yellow bananas, or worse - green [gasp] !!

Related Posts with Thumbnails